رفتن به محتوای اصلی
x

برنامه استراتژیک

بسمه تعالی

 

 

 

برنامه راهبردی پنج ساله

مرکز تحقیقات فن آوری اطلاعات در علوم سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 

برنامه راهبردی پنج ساله جهت نیل به اهدافی نظیر دستیابی و بهره گیری از تجربیات محققین، افزایش بهره وری از ظرفیت های بلا استفاده، حذف دوباره کاری ها، توسعه فرهنگ پژوهش در موسسات و گروه های ذینفع جامعه و سیاستگذاران، هماهنگ کردن منابع (انسانی- مالی- فیزیکی)، کمک در تربیت نیروی انسانی متخصص و فراهم کردن دسترسی آسان به اطلاعات با نگرش جدید و با نگاهی به تحولات علمی نوین تدوین گردیده و امید می رود در راستای چشم انداز بیست ساله کشور بتواند موثر واقع شود.

در خاتمه از پیشنهادات ارزنده کلیه صاحب نظران برای بهبود هر چه بیشتر برنامه راهبردی این مرکز استقبال می شود.

 

معرفی مرکز

اساسنامه مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در علوم سلامت در بهمن 1385 به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسید و مرکز فعالیت خود را در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در فروردین 1386 رسماً آغاز کرد. ارکان این مرکز شامل شورای علمی- تخصصی و رئیس مرکز می باشد. مرکز دارای اعضاء پیوسته ( اعضای هیات علمی وکارشناسان تمام وقت مرکز) و اعضاء وابسته ( اعضاء هیات علمی سایر گروههای داخل یا خارج دانشگاه ) است.

 

 

رسالت :(Mission)

مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در علوم سلامت در زمستان 1385 تصویب و زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با همکاری دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تشکیل شد و در فروردین 1386 رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز به منظور توسعه و به کارگیری  فن آوری نوین اطلاعات و ارتباطات در نظام سلامت در سطح محلی، منطقه ای و ملی و تدوین سیاست ها و راهکارهایی جهت بهره وری در مدیریت، پشتیبانی و بهره گیری از فن آوری اطلاعات حوزه های مختلف سلامت تاسیس گردید. روح حاکم بر فعالیت های مرکز، بر محور نهادینه کردن دانش پروری٬ تربیت نیروی متخصص و کار آمد، شایسته سالاری، حمایت از انجام پژوهش های نوین، حمایت از فعالیت های کاربردی و تولیدی در زمینه فناوری اطلاعات در نظام سلامت، تلاش در ترویج و بهبود کیفی فعالیت های پژوهشی هدفمند و نهایتاً ارتقاء سطح سلامت جامعه و بیماران می باشد.

 

چشم انداز (Vision):

1. تبديل شدن به مرکز منطقه ای تحقیقات در زمینه فناوری اطلاعات در نظام سلامت

2. مرتفع ساختن نيازهاي آموزشی- تحقیقاتی جامعه پزشكي در زمینه فناوری اطلاعات

3. پاسخگویی به نیازهای اساسی پژوهشی در حوزه فناوری اطلاعات در نظام سلامت

4. پرکردن خلأ تحقیقات در حوزه فناوری اطلاعات در نظام سلامت

5. بالا بردن جایگاه علمی کشور در زمینه فناوری اطلاعات در نظام سلامت

6. کمک به سیاستگذاری برای برنامه ریزی جهت ارتقاء سلامت جامعه

7. افزایش سطح علمی نیروهای انسانی به خصوص نیروهای جوان در ارتباط با کارهای تحقیقاتی

8. آماده سازی مرکز جهت اجرای طرح هایی که مورد نیاز شدید جامعه است و نتایج آن مشکلات مهم جامعه را دراین زمینه ها در ابعاد مختلف حل می کند.

در ضمن این مرکز نهادی خواهد بود:

- پويا و نو آور، پيشرو، اثرگذار در نهادهاي علمي و اجرائي استان در حوزه فناوری اطلاعات در نظام سلامت

- داراي جايگاه معتبر و مناسب نسبت به سایر مراکز تحقیقاتی فناوری اطلاعات در نظام سلامت در سطح ملی

- داراي تعاملات اثرگذار در سطح استانی و حتی ملی

-  طرف اعتماد و مشورت سازمان ها و نهادهاي علمي و اجرائي

 

ارزش ها (Values)

1. کیفیت: ارتقاء کیفیت پژوهش هدف اصلی مرکز می باشد.

2. همکاران: احترام متقابل بین همکاران لازمه کار در مرکز می باشد و آنها به ارتقاء سطح علمی و اخلاقی همدیگر  کمک می کنند.

3. مشتریان: حق با مشتری است و ما برای مشتریان اهمیت زیادی قائل هستیم.

4. ارزیابی: فعالیت های مرکز در حوزه های مختلف ارزیابی و در جهت رفع موانع تلاش می شود.

 

اهداف کلی (Goals)

1.جلب پژوهشگران کتابداری و اطلاع رسانی پژشکی، مدارک پزشکی و انفورماتیک پزشکی جهت انجام طرح های تحقیقاتی

2.  ارتقا سطح علمی و پژوهشی پژوهشگران کتابداری و اطلاع رسانی پژشکی، مدارک پزشکی و انفورماتیک پزشکی

3. حرکت در جهت کاربردی نمودن نتایج طرح ها و نیز جذب طرح های کاربردی

4. جلب همکاری پژوهشگران سایر مراکز مرتبط و انجام طرح های مشترک

5. توسعه دانش در حوزه فناوری اطلاعات در علوم سلامت

 

فرصت ها :(Opportunities)

1. توجه دولت به تحقيقات در برنامه چهارم و پنجم توسعه كشور

2. توجه دولت به انتقال فناوری و توليد ثروت بر پايه دانايي

3. توجه معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي به مقوله توسعه فناوري داخلي

4. حمایت دولت از خرید فناوری داخلی توسط مؤسسات خصوصی و دولتی

5. حمایت دولت از توسعه فناوری داخلی جهت انتقال به خارج از کشور

6. حمایت خاص دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از توسعه فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی

7. ارزش افزوده بالای تولید محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور

8. وجود نیروهای مستعد و علاقه مند (دانشجو و استاد) در زمینه پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مدارک پزشکی و انفورماتیک پزشکی

9. امکان ارتباط مناسب با سایر مراکز تحقیقاتی در سطح دانشگاه و خارج از دانشگاه

10. امکان ارتباط مناسب و استفاده از منابع مالی سایر ارگان ها

11. امکان برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی و پژوهشی

12. بهره گیری از محققین برجسته داخل

13. امکان شرکت اعضاء در کنگره ها و سمینارهای داخل و خارج از کشور

 

تهديدها (Threats):

1. مشکلات دست و پا گیر اداری در روند تصویب طرح های پژوهشی

2. انجام پژوهشهای غیر کاربردی

3. نامشخص بودن نیازهای تحقیقاتی جامعه و نظام بهداشتی- درمانی

4. کاهش انگیزه در بین محققین به دلیل کمبود منابع ملی جهت پژوهش

5. طولانی شدن فرایند انجام طرح های تحقیقاتی

6. تغییر اولویت های پژوهشی در کشور

7. توجه مقطعی به تحقیقات پایه و کاربردی در حوزه فناوری اطلاعات

8. فقدان قوانين كافي در جهت بهره وري مادي پژوهشگران از فروش دانش و مالكيت معنوي

9. عدم ارتباط مناسب میان نهادهای توسعه فناوری اطلاعات در کشور

10. وابستگی توسعه فناوری های نوین به سیاست های  کلی کشور

11. کند بودن روند توسعه و تحقیقات در فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقایسه با کشورهای  پیشرفته

 

نقاط قوت :(Strengths)

1. استقرار مركز در یکی از بزرگ ترين دانشگاه های علوم پزشكي كشور

2. وجود متخصصين مجرب در زمينه هاي مختلف پزشكي و امكان همكاري و مشاوره با آنها

3. وجود مراكز تحقيقاتي متعدد با گرايش هاي مختلف در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان

4. وجود نخبگان و علاقمندان بسيار به فناوري اطلاعات در نظام سلامت در این مرکز و مراکز دیگر دانشگاه

5. حضور برخی از اعضای مرکز در مسئولیت های اجرائی

 

نقاط ضعف (Weakness):

1. فقدان متخصص علوم آمار

2. فقدان متخصص زبان انگليسي

3. عدم كاربردي شدن نتايج مركز

4. فقدان توانمندي متدولوژي در انتشار نتايج تحقيقات به صورت مقاله

5. فقدان فضاي فيزيكي مناسب جهت انجام فعالیت تحقيقاتي

6. كمبود نيروي پرسنلي اداري

7. زمان‌بر بودن دريافت تسهيلات

8. سطح پايين تعداد مقالات انتشار یافته

9. پایین بودن مشارکت در طرح های تحقیقاتی ملی

10. نداشتن ردیف بودجه ای مستقل